shadravan.jpg abonament1.png
 
 
брой от 17.11.2017 г.
ekip7-small-2017-11-17.png

Търсене

Вход






Забравена парола
apis_2014.jpg
ludogorie.jpg
Начало
131 години Разградска гимназия, четвърт век ГПЧЕ „Екзарх Йосиф“
04 May 2016

Английски език

В направление „Чужди езици“ - английски език – годината бе доста напрегната и учениците от всички класове много активно участваха в най-разнообразни състезания, представяйки училището на национално и на международно ниво.

Националният кръг на олимпиадата по английски език и тази година ни записа в историята си - Айлян Ахмед от 9 а клас е единствената ученичка от областта, която бе класирана за участие в него.

На прага на Съединението разградската общественост взема решение за построяването на нова училищна сграда. Проектът на австрийския архитект Фридрих Грюнангер, по това време архитект на Разград, е осъществен за две години. Новата уникална училищна сграда, която носи белезите на австроунгарската барокова архитектура /подобна е сградата на гимназията във Варна/, посреща за първи път свои ученици през учебната 1885/1886 година с прием на мъжките паралелки на класното училище. Тази година се смята за начало на разградското гимназиално образование. Постепенно курсът на обучение се разширява и с откриването на 7 клас през 1895/96 г. Класното училище се превръща в едно от 9-те пълни мъжки гимназии в страната под името Пълна окръжна мъжка гимназия „Екзарх Йосиф І“, чието име приема на 7 април 1902 г., по повод 25-годишнината от народополезната дейност и с личната благословия на българския екзарх. Старата сграда на Разградската гимназия – делегиран паметник на културата с местно значение, остава символ на образованието в Разград и региона до днес.

ГПЧЕ „Екзарх Йосиф“ е приемник на едно от най-старите училища, свързани с историята на образованието, открито преди 131 години. През различните етапи от своето съществуване гимназията носи различни наименования – СПУ, ПГ, ЕСПУ, СОУ, като от 1948 до 1991 се нарича „Никола Вапцаров“.

Като Гимназия с преподаване на чужди езици училището съществува от 1991 година, когато за патронен празник се определя 5 май.

Утре от 18.30 часа е тържеството по повод на годишнината, което ще се проведе в салона на читалище „Развитие“ /Старият театър/. Директорът на ГПЧЕ Пейчо Георгиев кани на празника всички бивши и настоящи учители и ученици.

04_05_2016_gimnazia.jpg

На 14 и 15 октомври в Русе се проведе Националното състезание за речеви и комуникативни умения на английски език, в което взеха участие Хъкмет Ахмедов от 8 „б“ клас (възрастова група 6-8 клас) и Мануел Михайлов от 9 „в“ клас (възрастова група 9–11 клас).

Съвсем скоро, на 09.04.2016 г., в София се проведе Състезанието за млади оратори на английски език, където трима наши ученици показаха високите си реторически умения. Александър Димитров от 10 „б“ клас зае второто място.

Стремежът и високата мотивация на учениците от ГПЧЕ да усвояват повече от един чужд език дават своите резултати – „светът принадлежи на знаещите“. От няколко години имаме участници на националния етап на Многоезичното състезание, където учениците боравят с по два чужди езика. Тази година Атанас Груев от 11 „б“ клас показа високо владеене на английски и немски език.

Представяме се и на международно ниво. Ученичката Йоана Кънева се класира за участие в IV Международно състезание по английски език HIPPO - 4 след успешно преминаване на предварителните два кръга, които се проведоха в гимназията. Заедно със своята учителка по английски език тя ще пътува за Италия – състезанието ще се проведе на 14-15 май 2016 г. в Лидо ди Йезоло. От цялата страна има само 9 допуснати ученици, а от групата на Йоана са само двама.


Немски език

Международната олимпиада по немски език, организирана от Гьоте институт, се провежда през година за две нива – А2 и В2, като участниците са ученици от 9 и 10 клас. Традиционно наши ученици се класират за това национално състезание. И тази година не прави изключение. След успешното приключване на първия квалификационен кръг Соня Юлиянова Георгиева, ученичка от 10 г клас, представи гимназията ни. Националният кръг на олимпиадата се проведе на 12.03.2016 г. в София. Сили премериха 180 немскоговорящи ученици от 50 училища в цялата страна. Нашето момиче се представи прекрасно.


География

Ученичката Елена Мирославова Цанкова от 9 „б“ на ГПЧЕ"Екзарх Йосиф" единствена от своята възрастова група в Разградска област, е допусната до Национална олимпиада по география и икономика, която се проведе на 23 и 24.04.2016 г. във Варна.


Химия

В Хисаря на 16 и 17 април 2016 год. се проведе ХVІІІ национално състезание по химия и опазване на околното среда. На индивидуалното състезание се явиха 149 ученици, а в отборното участваха 10 отбора от 10 области.. В отборното състезание отборът на област Разград , чиито двама членове са от ГПЧЕ, е на седма позиция. В индивидуалното състезание от област Разград участваха 13 ученици, от които седем от ГПЧЕ, и всички те се представиха на много високо ниво, като с най-висока оценка е Беркант Кадир от ГПЧЕ „Екзарх Йосиф” със 76.50 точки и оценка отличен 5.75.

Изключително оспорвано и трудно състезание, по мнението на ръководителите на отбора на Разград - Ивелина Христова, Светлана Занкова и Нежля Нурула. 98% от участниците са възпитаници на ПМГ-тата в страната, за които това е профилиращ предмет и затова успехът на 8-те възпитаници на ГПЧЕ, участващи в състезанието, е още по-впечатляващ. От всички класирани преди Беркант има само двама възпитаници на езикови гимназии - от Варна и Стара Загора. Високото нива на състезанието е демотивирало останалите 18 области и те въобще не участват в него.

 

04_05_2016_u4itel.jpgСирена Уьрт, учител по английски език по линия на Българо-американската комисия за образователен обмен „Фулбрайт“:

Децата в това училище са дружелюбни и говорят много добре английски


Представете се в едно изречение.

Казвам се Сирена и съм родом от Кентъки, САЩ. Вълнуващо за мен е да бъда тук, в България.


А защо дойдохте точно в България?

През лятото на 2014-та съвсем случайно дойдох тук, за да преподавам в летен лагер на Американския университет в Благоевград. Обикнах хората, обикнах храната и исках да бъда тук отново за по-дълъг период от време.


Каква е разликата между учениците в България и в Америка?

Основната разлика е, че всички в България планирате да продължите обучението си в университет, докато в Америка не е така. Смятам, че сте много мотивирани и знаете, че е важно да учите чужди езици, за да имате повече възможности. В Америка не се интересуват особено от училище. Повечето млади хора очакват да си намерят работа и да получават пари веднага след завършването си.


Кажете ни две предимства и два недостатъка на България.

Като предимства бих посочила баницата и възможността за лесно придвижване. Мога да обикалям цял Разград, мога да се кача в автобуса и да отида до друг град, докато в Америка трябва да шофирам навсякъде. За недостатък намирам това, че не много хора знаят английски, както и студа през зимата.


Какво беше първото Ви впечатление от училището ни?

Всички са много дружелюбни, а учениците говорят английски много добре.


Първата българска дума, която научихте е…?

Трябва да помисля. Ако трябва да бъдем честни, мисля, че беше „картофи със сирене”. Това беше единственото нещо, което си поръчвах в заведенията при първото ми идване в България, тъй като не разбирах менюто.


Кое е любимото Ви българско ястие?

Естествено, обичам баница. Харесвам и салата „Снежанка” – много е вкусна!


Какво бихте взели на тръгване от България?

Всъщност купих много мартеници, за да можем да се закичим с тях с моите ученици в САЩ.


Кажете един интересен факт за себе си.

Посетила съм 27 държави.


Интервюто подготвиха Мирела, Мелиса, Мариана и Боян от 8 б клас

Беркант КАДИР, ученикът от Езиковата, който изпревари химиците на ХVІІІ национално състезание по химия и околна среда:

С подготовката в гимназията може да успееш и без частни уроци

04_05_2016_himik.jpg

Беркант, как възникна интересът ти към химията?

Родителите ми са медици и те ме въведоха в света на природните науки. А една конкретна случка ме убеди, че в този свят има място и за мен. Бях порязал ръката си доста сериозно, налагаше се да се обработи раната. Почти в истерия се обадих на мама, а тя най-безцеремонно ме отряза: „Нали веднъж ти показах как става, справяй се сам!“. Почистих раната, превързах се. Оказа се сравнително лесна за мен задача.

В Завет, родния ми град, участвах в кръжок по първа долекарска помощ и след това бях сигурен, че медицината ме привлича.


Как започна обучението ти по химия в ГПЧЕ? Какви са първите ти изяви?

Основният „виновник“ за високата ми мотивация е госпожа Ивелина Христова, учителката ми по химия. Имах трудни моменти, в които бях на път да се откажа, но заедно с нея ги преодолявахме и продължавах напред. В часовете по СИП, както и в клуба по проект „Успех“, госпожа Христова ни даваше за задача да подготвяме темите и да ги преподаваме на съучениците си. Така се сблъсквахме с допълнителни трудности, които ни каляваха и всъщност ставаше ясно дали истински разбираме материята или не. От преподавателката си научихме, че в един отбор не бива да има конкуренция, а всеки би трябвало да помага на всекиго в името на общите високи резултати.

В 11 клас за пръв път се явих на олимпиада по химия. Бях класиран за областен кръг, но участието ми спря дотам. Амбицирах се още повече, залегнах още по-прилежно над учебниците. Подготвям се сам, без частни уроци. Смятам, че няма нужда от тях, тъй като в училище нашите преподаватели ни дават знания безплатно, достатъчно е да проявим желание да ги поемем.


Разкажи за Националното състезание по химия и опазване на околната среда, което се проведе съвсем наскоро в Хисаря.

То се организира от СУ „Климент Охридски“. Нашето училище участва както отборно, така и индивидуално. Показахме високо ниво на подготовка, макар че за повечето от нас това беше първо явяване. Това състезание е закономерен резултат от упорития труд на всички ни. Изпитните работи се оценяват обективно и безпристрастно от Националната комисия, съставена все от светила на химията и медицината. При резултат отличен 5.50 и по-висок участниците се считат за приети по държавна поръчка в Медицински университет София без приемен изпит.

Доказахме, че обучението ни е на висота, макар че химията и биологията не са профилиращи предмети в гимназията.


Ти си абитуриент, какви са плановете ти?

Смятам най-напред да насоча силите си в сферата на фармацията и биотехнологиите, а след това ще се ориентирам към медицината. Влече ме научната работа.


Няколко думи към съучениците ти?

Стремете се все по-нагоре и по-нагоре, към все по-високи резултати! Вярвайте в себе си и в преподавателите си!