Търсене

Начало Интервю Диян СИМЕОНОВ: В Закона за движение по пътищата има драстични промени, добре е шофьорите да ги знаят
Диян СИМЕОНОВ: В Закона за движение по пътищата има драстични промени, добре е шофьорите да ги знаят
03 February 2017

От 21 януари тази година в сила влязоха близо 90 промени в Закона за движение по пътищата. Част от тях са само козметични, други обаче са изключително сериозни, предвиждат солидни санкции и принудително-административни мерки и пряко касаят ежедневното ни поведение на пътя.


03_02_2017_dian-simeonov-2.jpgТака, например, двойно се увеличават глобите за превишена скорост. Ако караме с между 30 и 40 км/ч над допустимото в населено място санкцията е 400 лева, а при над 40 км/ч - 600 лева. При засечено превишаване над 50 км/ч – глобата вече е 700 лева, а за всеки следващи 5 км/ч се увеличава с 50 лева. Нещо повече – за това нарушение водачите ще бъдат лишавани от право да управляват за срок от 3 месеца. Ако шофьорът е и собственик на автомобила, то той ще бъде временно спрян от движение за срок от 1 месец.

За да разясни основните промени в закона, който вече се прилага, потърсихме началника на сектор „Пътна полиция“ - Разград главен инспектор Диян Симеонов.

 

 

Господин Симеонов, кои са най-важните изменения в Закона за движение по пътищата, които шофьорите трябва да знаят?

Шофьорите трябва да знаят не само най-важните, а всички изменения, защото няма как да спазват закона, ако не го познават. Ще маркирам обаче някои от по-драстичните промени, като така нареченото сваляне на регистрационни табели, което в последните дни се дискутира широко. Да започнем оттам, че има три различни мерки, между които трябва да се прави разграничение - временно спиране на автомобила от движение, принудително прекратяване и служебно прекратяване на регистрацията.

С промените в закона, пътните полицаи вече могат на мястото на установяване на нарушението да свалят и изземват регистрационните табели на автомобила. Впоследствие със заповед за прилагане на принудителна административна мярка регистрацията на съответното МПС се прекратява за срок от 6 месеца до 1 година, а въпросните номера се унищожават. След изтичането на този срок собственикът ще трябва да направи нова регистрация на колата си, тоест процесът за пускането му в движение е същият като при явяване за първоначална регистрация. Тази по-тежка мярка се прилага, когато водачът е собственик на превозното средство и то в четири определени случая. Наред с прекратяването на регистрацията, са предвидени още глоба и лишаване от правоуправление. Кои са тези случаи – когато шофьорът е неправоспособен, когато е употребил алкохол над 0.5 промила, когато шофира под въздействие на наркотични вещества и при отказ от негова страна да бъде тестван с дрегер и да даде кръвна проба. При установено наличие на алкохол над 0.5 промила до 0.8 промила се налага глоба от 500 лева и лишаване от правоуправление за 6 месеца. Ако пробата е от отчела 0.81 до 1.2 промила санкцията е 1000 лева и лишаване за 1 година. В случай, че водачът е шофирал с над 1.2 промила, материалите се предават на прокуратурата и компетентен да се произнесе е съдът. Свидетелството обаче се иззема на място. За отказ от тестване с техническо средство и химичен анализ глобата е 2000 лева, а книжката се отнема за 2 години.


А как се процедира, ако водачът не е собственик на превозното средство и кои са случаите, в които се прилага временно спиране или служебно прекратяване на регистрацията?

Ако не е собственик, но е шофирал с алкохол над 0.5 промила или е неправоспособен, автомобилът се спира от движение за срок до 1 месец. Ако водачът е управлявал с наложена, но неплатена в срока за доброволно плащане глоба по фиш или акт, свидетелството му се отнема до заплащане на глобите. Ако пък е собственик, колата му се спира временно от движение за срок до 1 месец.

Временно МПС-то се спира от движение, ако се управлява без „Гражданска отговорност“ или без винетка, до сключването на застраховката или закупуването на винетен стикер. Спира се и когато е техническо неизправно, но в този случай, за бъде пуснат автомобилът отново в движение, трябва да бъде представен в КАТ с протокол за извършен технически преглед.

За срок от 3 месеца се спира от движение автомобил на собственик, който е допуснал, организирал или предоставил колата си за участие в т.нар. гонки по пътища за обществено ползване.

При временното спиране на даден автомобил от движение, регистрационните номера не се свалят, пускът му обаче става чрез подаване на заявление от собственика в службата за регистрация.

Служебно прекратяване на регистрацията се предприема, след подадена от Гаранционния фонд до полицията информация, че за даден автомобил не е подновена застраховката „Гражданска отговорност“. Такива справки ни се изпращат на всеки две седмици. При служебно прекратяване уведомяваме собствениците писмено, а след като те сключат застраховка и от Гаранционния фонд ни изпратят информацията за това, следва служебно възстановяване. Ако собственикът желае възстановяването да стане веднага след подновяването на застраховката, трябва ни уведоми за това, както и да плати такса по МВР от 6 лева и съответните банкови такси за превод.


Промените в закона засягат ли по-масовите нарушения като непоставяне на предпазни колани или неправилно паркиране?

Да, и тук отговорността вече е по-голяма. Ако досега санкцията за непоставен колан или каска беше персонална – на водача или на пътника, то тежестта за шофьора вече е по-голяма. Той ще плати 50 лева, ако не си е поставил колан, но ще плати още 50 лева и ако спътникът му е без колан. Санкцията за пътниците-нарушители също си остава в сила.

Глоба в този размер се налага и на водач, който управлява автомобил с износени или разкъсани гуми, ако гумите му не са предназначени за зимни условия или са с дълбочина на протектора по-малка от 4 милиметра в периода от 15 ноември до 1 март.

Другата новост, която е от съществена важност, е че вече фишове за неправилно паркиране могат да се съставят и в отсъствието на нарушителя. За целта на чистачката на колата ще се закрепва уведомление, в което са посочени мястото, времето и вида на нарушението, регистрационния номер и марката на автомобила, размера на глобата, сроковете и банковите сметки за плащането й. С поставянето на това уведомление, фишът се счита за връчен, а екземпляр от него се изпраща на адреса на собственика.


Обществото е много чувствително към темата за тежките катастрофи и това, че водачи, причинили такива инциденти продължават да шофират, докато съдът не ги лиши от права. Този проблем изчистен ли е след промените?

Всъщност този въпрос беше уреден малко по-рано с промени в Наказателния кодекс и Наказателно-процесуалния кодекс, които са в сила от началото на декември миналата година.

В НПК вече има текст, според който, ако дадено лице е привлечено като обвиняем за пътнотранспортно произшествие, довело до средна телесна повреда или смърт, прокуратурата може да издаден постановление за отнемане на свидетелството и да ни го изпрати за изпълнение. Същата възможност е предвидена и при привличането на обвиняем за едро хулиганство, извършено при управление на моторно превозно средство, тоест за гонките, за които вече стана дума. Те бяха криминализирани също през декември, в резултат на което за това деяние вече се предвижда лишаване от правоспособност и затвор до три години, а ако е съпроводено и със съпротива срещу орган на властта – до 5 години.

Освен това вече се предвижда до 3 години затвор и глоба от 200 до 1000 лева за водач, който управлява моторно превозно средство в срока на изтърпяване на принудителна административна мярка за временно отнемане на свидетелството.

Лишаване от свобода и глоба са въведени и за водачи, които си служат с регистрационна табела, издадена за друго превозно средство, ако тя не е издадена от съответните органи или ако колата не е регистрирана по надлежния ред. По-рано за това отговорност носеха само собствениците.


В Разградска област има ли водачи, на които вече сте наложили принудителни административни мерки и са им свалени табелите?

Да. Имаме два такива случая до края на миналата седмица. Мерките са приложени за шофиране с алкохол над 0.5 промила, като в единия от случаите има и причинено пътно-транспортно произшествие.

 

Мила КЮЛЮМОВА