shadravan.jpg abonament1.png
 
 
брой от 17.11.2017 г.
ekip7-small-2017-11-17.png

Търсене

Вход






Забравена парола
apis_2014.jpg
ludogorie.jpg
Начало
Пейчо ГЕОРГИЕВ, директорът на Езиковата: Гимназията е територия, където духът и словото са свободни
06 March 2017

И аз съм възпитаник на ПГПЧЕ, т.е. на Езиковата гимназия в Разград, която по мое време си беше просто ГПЧЕ. Да, по онова време, в което аз все още се обучавах там, на никого не му правеше впечатление, нито пък се замисляше доколко и какво точно (не) е било „профилирано“. Но вече дори названието на училището е сменено. Какво още се случва в една от „най-елитните гимназии в Разград“, построи ли се онзи прословут „спортен салон“, имат ли си учениците свои „лични шкафчета“ (които досега бяхме виждали само по американските филми) и още един куп други неща – за всички тях днес ще си говорим с директора на ПГПЧЕ „Екзарх Йосиф“ Пейчо Георгиев.

06_03_2017_ezikova.jpg

06_03_2017_peico_georgiev.jpgГ-н Георгиев, първо Ви благодарим, че се отзовахте на поканата за това интервю! Нека първо Ви попитам: защо пък вече (П)ГПЧЕ? Бихте ли разяснили най-после на нашите читатели във вестника каква е разликата след тази добавена буква и какво точно означава тя за името на училището?

Със сигурност буквата „П“ не идва от Пейчо (смее се). Тя се появи от изискването на чл. 38, ал. 2 на новия ЗПУО за съдържанието на подготовката в гимназиите – профилирана или професионална. И затова ние трябваше да се обозначим, че сме профилирана гимназия. Тази добавена буква в абревиатурата обаче по същество не променя нищо в дейността на гимназията...


Много шум се вдигна за „спортния салон“ в ПГПЧЕ, или по-скоро за липсата на такъв, след като въпросът за това къде да спортуват децата на ПГПЧЕ на закрито получи едва ли не национално значение. Какво се случва наистина с този салон?

Това е „болната“ тема на гимназията. Липсата на физкултурен салон се отразява зле на двигателната култура на учениците и на тяхното физическо здраве. Имаме помещение, което сме пригодили за салон, но то е далеч от изискванията, на които трябва да отговаря един нормален физкултурен салон. Истина е, че вече има архитектурен проект, изработен от Община Разград. На няколко пъти и в резултат на посещение на министри ни е обещавано финансиране и както се казва, аха, строителството да започне, но... салонът все още го няма. Аз, откакто съм директор на гимназията, съм писал аргументирани писма и имам отговори от трима областни управители, трима министри на образованието, двама министър-председатели. Всички проявиха загриженост и желание, но финансиране така и не се получи. Сега очаквам да се реализира един голям проект на Община Разград, като част от него е заделен за строителството на физкултурния салон на ПГПЧЕ. Силно се надявам да се стигне най-после до подписване на договор и строителството на салона в края на краищата да започне!


Бихте ли ни споделили повече за така модерното напоследък „иновативно училище“, за което толкова се говори напоследък по медиите? Дали ПГПЧЕ ще се впише всред останалите одобрени училища по тази програма на МОН?

Нестандартните подходи се прилагат в три посоки – нов или усъвършенстван начин на управлението на училището; промени в учебния план и нови учебни предмети, програми и планове, съчетани с модерни методи на преподаване. Новият Закон за предучилищното и училищното образование позволява за първи път да бъдат признати за иновативни училища (вкл. отделни паралелки), които подобряват качеството на образованието чрез иновации. Те съдържат форми на работа, чиято цел е да засилят интереса на децата към ученето, да им помогнат по-лесно да усвояват знания и да развиват своите таланти. Ние сме кандидатствали с иновативен проект, свързан с използване на новите методи на преподаване и силно се надявам да бъдем одобрени за цялостно иновативно училище.


Изминаха няколко, откакто гимназията получи финансиране по програма на една от водещите американски фондации в България. Споделете ни какво се промени оттогава в училището? Не мога да не спомена и „ученическите шкафчета“ (пак по американски модел) и как трудно стигат шкафчета за всички...

Вярно е, по проект, финансиран от фондация „Америка за България“, в гимназията беше извършен основен ремонт, пълно обзавеждане и оборудване на западното крило на І етаж. Ученическите шкафчета са само един елемент от цялостната работа по промяна на вътрешното пространство. Вярно е, броят им е ограничен, но и не всички желаят да ползват такива шкафчета. Иначе със собствени средства и усилия целият първи корпус бе променен и днес се е превърнал в едно уютно и истинско място за учене. Има много картини по стените, рисувани от ученици на гимназията. Всичко това се прави, за да могат децата да се чувстват добре и да идват с желание на училище!


Какво прави ръководството на гимназията, за да привлича и да задържа млади преподаватели и дали след пенсионирането на най-старите и най-обичани учители, ще има достатъчно нови кадри, които да продължат делото?

В гимназията винаги е имало и ще има много добри учители. Част от тях са се превърнали в легенди. Истината е, че по чисто биологични причини и за най-добрите учители идва ден, в който те се оттеглят в заслужен отдих и почивка, и това е един непрекъснат процес. Не сме ги забравили, често говорим за тях, каним ги в гимназията. Търсим млади учители, като много се радваме, когато те се оказват наши бивши ученици. Имаме такива учители и уверено твърдя, че те се справят повече от отлично. Трябва да призная, че децата харесват и обичат младите учители и с тях ученето е един приятен процес. И тогава наистина се учат.


ПГПЧЕ е със статут на „една от най-елитните гимназии“ в момента в град Разград. Има ли пречки обаче да сме „най-добрата гимназия в града“ и какво се прави в тази насока от ръководството на училището?

Аз лично не съм привърженик на термина „елитна гимназия“... Ние сме профилирана гимназия с профил „Чужди езици“. Предлагаме интензивно обучение по чужди езици и в края на обучението учениците ни знаят отлично по един чужд език и – на много добро ниво – по още един, или по още два чужди езика. Предлагаме отлична подготовка по математика, химия, биология, история, география и информационни технологии. В огромната си част нашите ученици продължават обучението си в икономически, технически и в медицински университети. 99% от завършващите учениците на гимназията продължават обучението си във висши учебни заведения, като 10-15% от тях заминават да следват в чужбина - основно в Западна Европа, има и в Русия. На въпроса ти за пречките: няма пречки, защото в гимназията кандидатстват едни от най-добрите ученици от областта. Ние отчитаме този факт като признание за качеството на подготовката, която предоставяме. Даваме си сметка за очакванията, с които децата идват в гимназията и за нашата отговорност към тях. Стремим се те да израснат като ученолюбиви, мислещи и добри хора. Да не се притесняват да изразяват и да защитават своите позиции. Затова аз често напомням, че гимназията е територия, където духът и словото са свободни. Самият ти, Дамяне, си потвърждение, че това твърдение е вярно!


Наближава кампанията по набиране на ученици за новата учебна 2017-2018 година и нейните съответни етапи по кандидатстване. Какво ще посъветвате всички деца, които в момента приключват с основното си образование? Защо те трябва да изберат да продължат обучението си при Вас, в ПГПЧЕ „Екзарх Йосиф“?

Тези от тях, които искат да са с отлична подготовка, конкурентоспособни, да учат и да работят в една позитивна среда, както и да се забавляват и да ходят с желание на училище – нека да заповядат при нас. Ние ги чакаме и сме готови да направим и невъзможното това да се случи!


Дамян ХРИСТОВ