Търсене

Начало Интервю Доцент Ивайло КОРТЕЗОВ: Всяка задачка е всъщност забавна закачка...
Доцент Ивайло КОРТЕЗОВ: Всяка задачка е всъщност забавна закачка...
24 April 2017

Неотдавна бяха обявени резултатите от Петия национален ученически журналистически конкурс „Григор Попов“, организиран от Центъра за ученическо техническо и научно творчество с подкрепата на Министерството на образованието и науката, Националния дворец на децата, Регионалното управление на образованието и Община Разград.

Наградата на вестник „Екип 7“ бе за Даница Костова от ЛК „Касталия“. Даница, която е ученичка в 6-ти клас на Математическа гимназия „Д-р П. Берон“ във Варна, се представи с интервю с доцент Ивайло Кортезов, който подготвя ученическите национални отбори за международни олимпиади по математика.


24_04_2017_kortezov.jpgД-р Ивайло Кортезов е доцент в Института по математика и информатика към Българската академия на науките, занимава се с подготовката на националните отбори за Балканската олимпиада по математика и Младежката балканска олимпиада по математика, подготвя и темите на повечето национални състезания, Националната олимпиада, както и много други състезания, към които интересът на ученици от цяла България е изключително висок. Това е за всички, които са встрани от математиката, а за останалите, с интереси в тази област, името на доц. Кортезов е символ на висок професионализъм, безпристрастност и топли човешки отношения.


24_04_2017_danica-kostova.jpgЗдравейте, доцент Кортезов. Преди всички въпроси бих искала да Ви благодаря за отделеното време. За младите хора човек като Вас е пример не само за висок професионализъм, но и за приятелско отношение към децата. Затова ще се радваме да научим повече за математиката точно от Вас.

Благодаря за оценката и добрите думи. За мен те значат много.


Известно е, че математиката е трудна. Така ли е всъщност? И защо тогава я избират децата, вместо да играят и да се забавляват? Вие работите с много деца и имате наблюдение върху техните възможности и мотивация.

Има доста трудни и интересни неща. Което е лесно, е скучно. За децата с висок интелект интересни са трудните неща - нещата, от които да научат нещо ново, да израснат, да видят нова гледна точка към даден проблем или връзка между неща, които допреди са изглеждали далеч едно от друго...


Как може да се провокира интересът към математиката у деца, които още при първите трудни задачи предпочитат да се откажат?

Математиката е игра - най-великата, измисляна от човечеството. Децата обичат да играят, така че за тях тя дава естествена среда за забавление. Често въвеждането на игрови елемент провокира интереса на децата. Но за да се харесва една игра, трябва да се стараеш да ставаш все по-добър в нея. Иначе си права, че някои хора с порастването си предпочитат да не развиват способността си за справяне с интересни проблеми, мозъкът им става ленив... и колкото повече време минава, положението с тях става по-необратимо. Когато са избрали сами този път, е много трудно да ги спасиш...


Българските деца, идвайки от малка държава като България, успяват да наложат високи резултати на международни състезания и олимпиади - над деца, идващи от държави с утвърдени традиции в математиката. Как се случва това?

Тук ще си позволя да изразя известно несъгласие. Това беше вярно, примерно преди 10-30 години. Сега може да се каже, че ние сме държава с утвърдени позиции, но високите резултати се налагат от нови държави, които се борят за челни места - най-често държави от Източна и Югоизточна Азия. Вярно е, че все пак, съотнесено с броя на населението, резултатите ни по математика са доста над средните. Причина за това са традициите, добрата система за селекция, високите критерии и преди всичко преценката на голяма част от българските семейства, че обучението по математика е важно за бъдещия успех на децата - впрочем нещо, което категорично се подкрепя и от статистиката.


А Вие как избрахте да се посветите точно на нея?

Заради учителите си по математика. Заради това, че има ясни правила, при които не зависиш от прищевките на този и онзи. Заради интересните и неочаквани феномени, които понякога изскачат от задачите. И заради възможността покрай състезанията да видиш и научиш много нови неща.


Работите с огромно желание, а децата нямат търпение да се срещнат с Вас. Как успявате да бъдете толкова отдаден, знаем че сте безкрайно ангажиран, а в днешно време такава отдаденост се среща твърде рядко.

Не знам. Това ми е втъкано, не мога да го променя.


А какво е Вашето хоби, имате ли време за него, как си почивате?

Обичам например да уча езици. Нямам време, но ако човек иска, винаги научава нови неща. Също, примерно, обичам да плувам, ама в морето. А почиването не ми е силна страна, става ми скучно...


Намирате ли общо между литература и математика, тъй като всички знаем, че математиката е навсякъде, може би и в литературата дори?

Литературата е важна, за да се научим да изразяваме идеите си. Човек, който умее да се изразява добре, има голямо въздействие върху околните. А умението за добро изразяване се придобива от срещата с хубавите книги. От друга страна, за мен има нещо сбъркано в това някой трети да ти обяснява какво е искал да каже авторът, при условие, че понякога няма строго доказателство за това, че чак и да те изпитва на тестове. Понякога в тях има такива отговори, че съм виждал как и учителите не могат да се спогодят кой е „по-верният“. Книгата е общуване между автора и читателя, няма нужда от посредник - точно както общуването между човека и колективния разум, наречи го както там искаш - няма нужда от религия. Ако читателят е почувствал посланието на автора, значи общуването се е получило.


И накрая, какво послание ще отправите към нашите млади читатели?

Да се стараят да стават все по-добри в избраните от тях области. А ако те са свързани с играта „математика“ с безкрайното й разнообразие, то хем ще се забавляват непрестанно, хем ще бъдат успешни в живота.


Благодаря Ви още веднъж за времето, което ни отделихте. Разделяме се с пожелание за много успехи на Вашите отбори и лично на Вас! Бъдете здрав и продължавайте да давате пример за знания, труд и всеотдайност!


Даница Руменова КОСТОВА,

12 години