Търсене

Начало Искам думата Оставете на специалистите технологията за асфалтиране на улици
Оставете на специалистите технологията за асфалтиране на улици
28 April 2017

От 4 години съм директор на Общинското предприятие „Ремонтстрой“, а преди това съм работил 10 години в пътно-строителна фирма, една от годините съм бил началник на асфалтова база. Инженер съм и имам дългогодишен опит като такъв.


На 26 април в „Екип 7“ има статия, която посочва, че технологията за пълнене на дупките в Разград е изнервила шофьорите. Аз също съм шофьор и като такъв осъзнавам неудобството, което причинява този процес, но също като шофьор осъзнавам и че той е необходим, за да бъде улеснено придвижването на автомобилите след това.

В статията се говори за поетапно изрязване на дупки и полагането им веднага с асфалт. Видях, че различни хора са изказвали становища за това как трябва да се случи това, но не видях експертно мнение, което да отговаря на реалния процес и технологията, която всъщност трябва да се спази. Искам да уточня, защо поетапно няма как да се случи полагането на гореща асфалтова смес.

Първо, ние се съобразяваме с компрометираните пътни участъци, които ще бъдат запълнени. Изрязват се по-големите дупки, а по-малките се окрайчват - целта е да се получи добро вклиняване. Дупките се обработват с битумна емулсия. След полагането на емулсията се изчаква тя да рекомбинира. Обикновено това става за 8-10 часа. Запълване на дупките с гореща асфалтова смес се случва като същата се разстила в свободен обем и се заглажда, оставя се около 1 см изпъкналост, за да се гарантира доброто запълване след уплътнението.

Закупуването на сместа се прави в голямо количество – пълни се камион, който се покрива с покривало, за да се запази температурата и докато е още гореща сместа, се запълват участъците. Необходимо е количеството да бъде изразходвано в най-кратък период, за да е ефективно, именно заради това първо се изрязват и се подготвят дупките. Смолата, която служи за спойка между основата и новата смес се активира от топлината на асфалтовата смес, така че това, че е валял дъжд или се е напрашила, няма никакво значение.

Молим жителите на Разград да проявят търпение, защото това го правим за доброто на всички. Осъзнавам, че няма как всеки да бъде доволен и да има единомислие по проблемите на града. Работата на предприятието, което оглавявам, е многократно атакувана - често несправедливо, както и в този случай. Аз също като всеки човек бих желал да получавам само позитивни отзиви за дейността си, но осъзнавам, че няма как това да се случи, докато всеки се счита за „експерт“ по всички въпрос. И когато асфалтираме, и когато не асфалтираме, има поне по един недоволен.


Инж. Петър ПЕТРОВ, директор на ОП „Ремонтстрой“