Търсене

Начало Интервю Венцеслав ДИМИТРОВ: Градоустройството на Разград е плод на провинциална некомпетентност
Венцеслав ДИМИТРОВ: Градоустройството на Разград е плод на провинциална некомпетентност
02 August 2017

Неведнъж през годините сме отделяли място на страниците на „Екип 7“ на проблеми, свързани с градоустройството, паркоместата, нефункционалните решения по организацията на движение и пътната маркировка в Разград.


02_08_2017_dimitrov.jpgЗачестилите напоследък сигнали от граждани, както въведените промени в сигнализацията на възлови участъци в града, ни дадоха повод да потърсим за експертно мнение един от малкото специалисти в тази област Венцеслав Димитров. Инженер по образование, вече 35 години той се занимава с анализ на катастрофите и оценка на щетите от тях в качеството си на съдебен експерт в Разградски съдебен окръг. Професията му е „вещо лице“.


Инженер Димитров, от години Разград има проблеми, свързани с организацията на движението и с паркирането. Къде са грешките в градоустройственото планиране?

Проблемът се състои в това, че градоустройството на Разград е плод на една провинциална некомпетентност. За съжаление с тези въпроси години наред се занимават лаици и това е довело до системно натрупване на грешки, които вече са достигнали критична точка. Градоустройството е цяла наука. Има радиуси на криви, комуникационно-транспортни системи, естествен път на пешеходеца, планиране на паркинги при ново строителство и ред други неща, за които в нашия град не се мисли.

02_08_2017_parkirane-2.jpg
Панчоолу мостът – кошмар и за шофьори, и за пешеходци.

Паркирането на автомобили в Разград е наистина голям проблем и е плод на недомислици или далавери. От една страна, изчезнаха много паркинги, които бяха застроени, от друга страна, пътната инфраструктура си е почти същата. Например при построяването на така наречения Бизнес център, в който се помещава една банка, и недовършения хотел до него, е трябвало да се предвидят места за паркиране при проектирането. Такива липсват и очевидно съответните власти услужливо са си затворили очите.

А в центъра на града са съсредоточени доста институции и търговски обекти - общинската и областна администрация, Съдебната палата, НАП, МВР, ДКЦ, пазарът, бизнес центрове, магазини и т.н. През годините общинските власти така и не направиха нищо, за да бъдат посрещнати последствията от логичното увеличаване на автомобилния трафик. Можем да си представим само какво щеше да бъде положението, ако населението на града не беше намаляло близо два пъти през последните 25 години. Все пак не можем да очакваме през 21-ви век хората да не карат автомобили.


02_08_2017_parkirane-3.jpg
Кръговото в центъра донякъде реши проблемите на движението.
Няма обаче другаде по света улица като „Кирил и Методий“,
където в разстояние на 60 метра да има 6 пешеходни пътеки...

Не може да се отрече, че в последните години бяха направени промени – обособиха се паркинги, някои затворени улици се отвориха, поставиха се пешеходни светофари, изгради се кръгово кръстовище. Не смятате ли, че така поне малко се подобри средата?

Аз не смятам, че тези въпроси трябва да се решават на парче, по сигнали на граждани във вестниците и на полуаматьорски сбирки на чиновници. За да има реално подобрение, трябва да има обща и то дългосрочна концепция за тези неща, трябва да има приемственост.

Всяко поколение, всяка власт си работи за себе си. И по-лошото е, че не търсят мнението на специалистите. От всички „промени“, които споменахте, може би единственото направено смислено нещо е въпросното кръгово кръстовище, макар че много други участъци в града имаха по-остра нужда от подобно решение.

02_08_2017_parkirane-4.jpg
Не стигат големите недомислия около организацията на движението, ами и някои от най-оживените градски улици са надупчени като швейцарско сирене. Отсечката зад следствието никога не е била в толкова лошо състояние.

Новият паркинг до джамията е крайно нефункционален, мястото около сградата просто не беше усвоено добре. Това че улицата до него беше отворена и автомобилите вече могат да минават покрай бившия Профсъюзен дом към ГПЧЕ и към „Априлско въстание“ беше абсолютно безсмислена реорганизация. Движението по никакъв начин не беше разтоварено, просто защото хората по инерция продължават да си карат така, както са свикнали. Последният пешеходен светофар, който беше монтиран на кръстовището на ул.„Дунав“ и „Иван Вазов“ също е грешка. Сега веднага някой ще опонира и ще каже, че е направено за безопасността на децата, които вървят към училище „Васил Левски“, но това не е сериозно. Защо ли? Колко катастрофи сте чували да са ставали на това място? Не сте чували. Така е защото улица „Дунав“ е една от най-широките и прави улици в града. Там има изключително добра видимост и има време - и ти като пешеходец да се огледаш, и шофьорите да те видят. Тази улица поемаше огромна част от движението и то с лекота, сега на практика с този светофар се прекъсна трафикът.


02_08_2017_parkirane-5.jpg
В района на пазара винаги е така. А места за паркиране могат лесно да се намерят – от много години и специалисти, и граждани предлагат да се усвои свободното и оградено сега място около сградата на МВР, която така или иначе скоро няма да бъде завършена.

Все пак темата за безопасността на пешеходците е много актуална, в България инцидентите с пресичащи улиците хора са почти ежедневие.

 

Да, това е така, но не е нито логично, нито здравословно на всяка втора крачка да се правят пешеходни пътеки, „легнали полицаи“, пешеходни светофари и така нататък. Всяко подобно решение трябва да бъде обосновано и оправдано, включително и финансово. Аз смятам, че улиците са за колите, а не за пешеходците. Хората, които се движат с автомобили, стават все повече и трябва да се мисли за тях, не да им се създават затруднения. Според мен не трябва да има легнали полицаи, а повдигнати пътеки, ако пък има легнали полицаи, те трябва да са наистина легнали, поне около 2.50 метра, а не толкова тесни и остри, че да трябва да набиваш рязко спирачки, ако си засилен, за да не си разбиеш предницата на колата.

Освен това не може да има пешеходни пътеки през пет метра, има изисквания за това как и къде се правят. Но не и в Разград. Замисляли ли сте се например колко пешеходни пътеки има по ул. „Кирил и Методий“ като се тръгне от кръговото и се стигне до моста до Община Разград – осем. На всяка перпендикулярна улица са по две. Ами като е така, направо да затворят официално цялата улица за движение. В момента шофьорите на по няколко метра спират, за да изчакват пешеходците да пресичат. И това е проблем не само за тях, но и за здравето на хората. Да има много „зебри“ може да изглежда безопасно, но не е безобидно. При спиране и тръгване, когато автомобилите минават на най-ниската предавка, а двигателят работи, се отделят най-токсичните газове. При ползването на спирачките се отделят фини прахови частици, които също са вредни. За това обаче никой не мисли. Само от моста до Общината до кръстовището с „Дунав“ до поликлиниката има още четири пешеходни пътеки, така е и от бензиностанция ОМВ до магазин „Билла“ и на още много места в града. Освен това напълниха улиците с т.нар. диагонални пешеходни пътеки, които са по-опасни от стандартните, защото удължават времето за пресичане. В града има и абсолютно безпредметни „зебри“, като например тези от сградата на областната дирекция „Земеделие“ към другата страна на „Априлско въстание“. Там дори няма улица към която да водят. Има зона за пресичане над гимназията, има и под спортна зала. Кому тогава е нужна пешеходна пътека по средата между тях и то на път с голямо движение? Все дребни неща, но много... Един добър начин да се предпазват пешеходците по тротоарите е поставянето на огради.


02_08_2017_parkirane-6.jpg
Кръстовището до автогарата – сутрин и вечер то на практика не изпълнява основната си функция заради огромните задръствания – движението тук не се осъществява, то се спира. Това е може би първата „тапа“, която трябва да бъде отпушена

Къде според Вас в Разград има належаща нужда от реорганизация на движението?

Със сигурност трябва да се вземат мерки на кръстовището пред Стария театър, до Панчоолу моста. В момента то е много затлачено, включително и заради това, че се отвори улицата към библиотеката. Сериозен проблем има до автогарата, в пиковите часове там се получават големи задръствания. Едно кръгово кръстовище или светофари, не казвам кое от двете, биха решили въпроса.

Но пак казвам, тези въпроси не трябва да се решават на парче. Трябва концепция, да се съберат специалисти, да направят огледи в целия град, да се стигне до най-добрите решения и то решения, които да са добри и за следващите поколения. Така, както правят хората на Запад. Още при първоначалното изграждане на инфраструктура се проектират пътища и паркинги за в пъти по-голямо натоварване, отчуждават се терени и се строи - не на парче, а наведнъж. И когато автомобилите станат повече, не се налага да развалят и да реконструират.

Ние затова страдаме сега, защото някога и улиците, и паркингите са правени за значително по-малко превозни средства. Днес обаче, на мястото на къщите, в които са живеели по няколко семейства, има блокове с десетки апартаменти и съответно коли. Къде да ги спират хората? Преди години чакахме с години да си купим автомобили, вероятно и за това още не сме им се накарали и продължаваме да купуваме, има семейства с по няколко автомобила. Трябва да се мисли за това, нямаме култура, а очевидно и желание да се връщаме към велосипедите, така че е време управниците да проявят далновидност в това отношение и да спрат с екзотичните идеи.


Мила КЮЛЮМОВА