Търсене

Начало Култура Подредиха изложба на майстора на женското тяло Янаки Манасиев
Подредиха изложба на майстора на женското тяло Янаки Манасиев
18 December 2017

Ретроспективна изложба с 41 картини живопис и графика на майстора на четката Янаки Манасиев откриха в Художествена галерия „Проф. Илия Петров“ в Разград.

Експозицията е посветена на 85-годишнината от рождението на автора, който през целия си творчески път е инспириран от темата за жената. Силно повлиян от френските романтици и импресионисти, той оставя богато наследство от портрети и фигурални композиции.


18_12_2017_izlojba-2.jpgВодеща в творбите на Манасиев е експресията, като силно обобщените и плътни живописни обеми се ограждат с насечен и артистичен контур.

Представянето на изложбата пред разградската публика беше особено емоционално, тъй като директорът на галерията Тодор Тодоров е ученик на Манасиев, който е бил преподавател по живопис във Великотърновския университет.

„Той имаше осанка на достолепен, спокоен, уравновесен мъж, но в същото време, когато рисуваше в ателието си беше изключително експресивен и колоритът изграждаше въздушната композиция“, разказа Тодоров пред гостите в залата.

Подробности за психологическия портрет на автора разкри Стефан Игнатов, който е уредник

на къща музей „Янаки Манасиев“ в село Божица. Той посочи, че художникът, освен естет, е бил виден общественик и интелектуалец с широки познания в областта на историята и литературата.

Майсторът на четката, който напуска този свят твърде рано на 45 години, определя себе си като „реалист“, заради стремежът да изобрази абсолютната физическа и духовна красота на жената. Типична за художника е идеализацията на моделите и изобразяване на техните черти през неговата призма за красота – мек овал на лицето, леко дръпнати, тъмни и горящи очи и изящно очертани чувствителни устни. Творецът не се колебае да използва лека деформация, за да подсили емоционалното излъчване на образа.

Макар и името на Янаки Манасиев да се свързва основно с живописното творчество, не бива да се подценява и силата на графичните му произведения. Със същата задълбоченост той се посвещава на въглена, молива, перото и литографския камък. В по-ранния си творчески период предпочита техниката гравюра върху картон, с която постига едри и синтезирани обеми, наситени с драматизъм. По-късно прави предимно литографии, в които има по-прецизно изграждане на формите, за да разгърне лиричното излъчване на картината.

Въпреки големия си талант, приживе художникът не получава голяма слава и признание. Така скромно и безшумно Янаки Манасиев следва своя творчески път, в който търси близост с постиженията на големите имена в европейското изкуство. Смелите експерименти на автора, инспирирани най-вече от френската школа, му дават нови възможности и превръщат картините му в завладяващи образци на съвременното изобразително изкуство.


Антония КИРИЛОВА