shadravan.jpg abonament1.png
 
 
брой от 12.12.2018 г.
ekip7-small-2018-12-12.png

Търсене

Вход






Забравена парола
apis2.jpg
ludogorie.jpg
Начало
Институт за пътна безопасност ще бори катастрофите
12 January 2018

 

 

Институт за пътна безопасност тръгва на борба срещу смъртоносните катастрофи и недъзите на системата, която позволява агресивни шофьори, нарушавали многократно закона да продължават да шофират безнаказано.

Идеите на създаденото в края на 2017 година сдружение, обединяващо експерти, пострадали от ПТП и техни близки, в сряда бяха представени едновременно в девет областни града в страната, включително и в Разград.

 

 

 

Срещата тук се проведе в Професионалната гимназия по транспорт и строителство „Христо Смирненски“ и бе водена от майката на 22-годишния Никола Терзиев, който загина в катастрофа във Варна в края на август 2016 година. Анелия Терзиева е член на Института по пътна безопасност, освен нея още петима души от областта вече са част от организацията.

В сряда тя обяви, че от сдружението настояват за незабавна лична среща с премиера Бойко Борисов, а не с негови заместници, за да го запознаят със стратегията си за ограничаване на пътнотранспортния травматизъм в страната.

Ето, ние имаме конкретен план и искаме да помогнем държавата, като й го предоставим. Тя ще приеме ли помощта ни? В Института работят експерти, привлекли сме сериозни хора, които имат визия и опит в областта на безопасността на движение. Сред членовете ни е президентът на Българо-скандинавска търговска камара Гьоран Свенсон, почетен генерален консул на Швеция у нас. Защо ли? В Швеция работят по стратегия, наречена „кота нула“, което означава нула жертви на пътя за година. Там, към днешна дата имат 10 жертви на един милион души за година, а в България имаме 100, разказа Терзиева. Жената изрази възмущението си, че заради станалите в последните няколко дни убийства, при които има седем жертви, се е събрал Консултативният съвет по национална сигурност. В същото време от Коледа досега загиналите по пътищата в страната са близо 25, но този факт не интересува никого.

Има системен проблем и той изисква спешни, дългосрочни и генерални мерки, а не решения на парче. Затова ние предлагаме да бъде създадена Агенция по пътна безопасност, подобна на Агенцията за закрила на детето. Така ще има специализирана структура на подчинение на Министерски съвет, която да извършва постоянен мониторинг и анализ на пътно-транспортните произшествия, ще изготвя доклади и ще подпомага държавата при вземане на мерки и решения в тази сфера. Предлагаме да се създаде и нова национална стратегия за единна държавна политика по безопасността на движението по пътищата, да се направят промени в законодателството, в процедурата за издаване на наказателни постановления, в начина на събиране на глобите, да се въведе и тук, както в други европейски държави, текст в Наказателния кодекс „пътно убийство“, обяви още Анелия Терзиева.

Областният управител Гюнай Хюсмен и целият му екип, представители на община Разград и Общинския съвет, на „Пътна полиция“, неправителствени организации, експерти, възпитаници и учители от ПГТС“Христо Смирненски“ присъстваха на събитието.

Учениците, които предстои да получат шофьорски книжки в края на обучението си в транспортната гимназия, Терзиева призова да управляват внимателно. Разкри че Институтът предлага да се въведат ежеседмични часове по „Безопасност на движението“ от детската градина до завършване на средно образование. Идеята е те да се водят от специалисти, включително и от бивши катаджии, които вместо да са полезни с опита си, сега след пенсиониране работят като охранители. Нещо повече – от организацията предлагат след завършване на всеки курс на обучение учениците да се явяват на изпит и да получават сертификат за това и само ако имат събрани всички сертификати да имат право да учат за шофьори.

Институтът за пътна безопасност е отворен за нови членове, всеки който проявява интерес може да попълни заявление на сайта на организацията https://bulgarianinstitute.com/

Мила КЮЛЮМОВА