Търсене

Начало Интервю Андрей АНДРЕЕВ, културист и фитнес инструктор: Тялото се извайва с времето, не става с чук и тесла
Андрей АНДРЕЕВ, културист и фитнес инструктор: Тялото се извайва с времето, не става с чук и тесла
29 January 2018

29-годишният Андрей Андреев е неколкократен държавен шампион по културизъм и носител на званието „Майстор на спорта“. Професионалният състезател има солидна визитка от участията си в турнирите и първенствата от календара на Българската федерация по културизъм и фитнес.

 

Повече за постиженията в спортната му кариера, натрупания опит като персонален фитнес инструктор и принципите, които стоят в основата на здравословното хранене и оформянето на красива фигура, разказва културистът в интервю за вестник „Екип 7“.

29_01_2018_andrei_2.jpg

Кога започнахте да се занимавате с бодибилдинг?

Започнах да тренирам през 2009 година в една маза в квартал „Водна централа“, която беше оборудвана като фитнес зала. През 2011 година се запознах с тогавашния ми треньор Мартин Русанов, който ме амбицира да участвам в състезания. Късметът беше с мен и при първото ми качване на сцена станах държавен шампион в категория „Класически културизъм“ за участници над 180 сантиметра.

През 2012 година трябваше да изляза с юноши и бях изключително амбициран, затова се състезавах в категорията за мъже до 100 килограма и се класирах на трето място.

Година по-късно станах абсолютен шампион по класически културизъм, а през 2014 година постигнах върхова форма с помощта на Мартин Русанов и Данаил Генев. Тогава станах абсолютен шампион на аматьорски турнир по силов трибой в тежка категория, а през 2015 година се класирах на първо място в турнира „Трек къп“. След това станах републикански шампион по класически културизъм и през 2016 година взех най-голямата си награда „Майстор на спорта“ по културизъм и фитнес.


29_01_2018_andrei_1.jpgКолко време продължава подготовката за състезание?

Подготовката за едно състезание продължава шест месеца, три от които качваш килограми, а през останалите чистиш телесните мазнини. Със сигурност мога да кажа, че културизмът е спорт, който те учи на дисциплина, трудолюбие и постоянство.


Продължавате ли да участвате в състезания и кога станахте фитнес инструктор?

Не, от една година вече не се състезавам и съм спрял да ходя във фитнес залата, защото този спорт изисква цялото ти време, а аз вече имам други приоритети. Персонален фитнес инструктор станах в активния си състезателен период, за да се издържам, защото нямах спонсори, а спортът е свързан с доста финанси.


За какво най-често Ви търсят като персонален фитнес треньор?

29_01_2018_andrei_3.jpgНаднорменото тегло е най-големият проблем на българите и повечето хора искат да отслабнат. Съветвам ги първо да се замислят дали имат достатъчно воля и желание да осъществят промяната. Има хора, които един месец тренират, пазят диета и казват, че са постигнали достатъчно, а други идват, за да свалят два-три килограма, но се запалват и стигат до състезателната сцена.

И тук е ключова ролята на фитнес инструктора, който трябва да запази здравето на клиента и да го мотивира. В последните години излязоха редица персонални треньори, които тренират от една година в залата, а вече дават съвети на другите. Затова съветвам хората да се обърнат към няколко различни инструктори и да преценят на кого да се доверят. Един некомпетентен треньор може да навреди, ако препоръча стриктна нисковъглехидратна диета на някой бизнесмен да речем, който ще стане неадекватен в ежедневието и няма да може да мисли, защото въглехидратите захранват мозъка. Не може един човек, който е ял банички всяка сутрин, да го сложиш на строга диета, това е пълен шок за тялото и рефлектира върху нервната система.

29_01_2018_andrei_4.jpgДругата част от процеса е тренировъчният режим, който трябва да е адекватен спрямо подготовката и формата на клиента. Винаги се започва с по-леки тренировки, защото мускулите атрофират при липса на движение и прекалената физическа активност стресира организма и може да увреди ставите. Затова смятам, че качествените резултати се постигат с постоянство и упоритост. Тялото се извайва с времето, не става с чук и тесла.


Фитнес индустрията е свързана с безброй заблуди, които карат обикновените хора да купуват скъпи продукти за отслабване и да търсят лесния път за постигане на нереалистични цели. Първо на мода бяха нискомазнинните диети, после дойдоха нисковъглехидратните диети. Има ли магическо хапче или „вълшебна“ диета за постигане на впечатляващи резултати?

Най-вълшебните хапчета са вярата и волята, без тях е невъзможно да постигнеш каквито и да било резултати. Няма как да изградиш едно хубаво тяло, без да му осигуряваш необходимите хранителни вещества и елементи. Има един хубав израз в културистките среди – „Каквото ядеш, на това приличаш“.

Но има коренна разлика между това да се храниш здравословно и да спазваш хранителен режим с цел постигане на спортни резултати. Балансираната диета е свързана с прием на всички нутриенти, от които се нуждае организмът – въглехидрати, белтъци, мазнини, минерали, витамини.


29_01_2018_andrei_5.jpgКои храни трябва да присъстват задължително в ежедневното ни меню?

Човешкият организъм дава най-добрата обратна връзка как се усвояват хранителните вещества и има ли дефицити. Затова при избора на ежедневно меню, човек трябва да се ръководи от това как се чувства след приема на дадена храна – дали е изпълнен с енергия или няма сили и изпитва силен дискомфорт. Важни фактори за добрата форма са пълноценният сън и здравословната закуска, например, омлет или овесена питка. Препоръчително е да се избягват тестените изделия, храни с високо съдържание на холестерол, газирани напитки.

Но диетата е различна в зависимост от поставената цел, някой иска да свали килограми, друг се стреми просто да поддържа добра форма, трети иска да качи килограми.


Какво мислите за гладуването?

Не може днес да ядеш пържени картофи, утре торта, вдругиден да си само на вода. С този начин на хранене шокираш тялото си, играеш му едни шамари и е нормално да отслабнеш с два-три килограма. Абсолютна заблуда е, че гладуването води до отслабване.

Нашият организъм е интелигентна биологична машина и когато гладуваш или имаш ограничен прием на храна, той започва да складира, защото знае, че на другия ден ще получи същото количество. Със здравословна и балансирана диета се отслабва и се постигат устойчиви резултати, а не с глад.


Кои са най-често срещаните грешки, които правят начинаещите във фитнеса?

Най-честата грешка на хората, които досега не са спортували и искат да влязат във форма, са нереалистичните очаквания за светкавични резултати. Не може едно момче да влезе за първи път в залата и да се ръководи от действията и съветите на другите, които тренират от години.

Другата грешка е постоянното допитване до интернет, но във виртуалното пространство не можеш да откриеш правилната диета. Интернет не може идентифицира нуждите на тялото ти, да разбере как се усвояват хранителните вещества и да те насочи към подходящите тренировки.


В случай, че човек има проблемна зона, към нея основно ли са насочени усилията в залата или трябва да се тренират всички групи мускули?

Тялото се тренира цялостно, а когато има проблемна област, да речем бедрата, трябва да се включат упражнения, които да натоварват цялото бедро. От особена важност е подредбата на упражненията и балансираното им редуване.

Тренировъчната програма трябва да се разнообразява, ако правиш клекове няколко седмици, тялото свиква с натоварването и трябва да ги замениш с упражнение, което натоварва квадрицепса като напади или клек подскок.

Аз винаги съм бил привърженик на миксовата тренировка – да се започне с кардио, да се продължи със силови упражнения и да се завърши с аеробно натоварване. Това носи удовлетворение и желание да се върнеш в залата, а не да се убиеш от вдигане на щанги и гири и на следващия ден да имаш брутална мускулна треска.


Какво мислите за спортните храни и добавки?

Смятам, че всичко може да се постигне с храна и спорт. Но в професионалния спорт добавките и стероидите са задължителни и ако някой културист ми каже, че не взима, трябва да му дадат медал.


В заключение какви съвети за здравословно хранене и извайване на красиво тяло ще дадете на нашите читатели?

Нека човек прави това, което го кара да се чувства щастлив. Ако се чувства добре като яде банички и хамбургери и не му тежи, че е 150 килограма, нека го прави. Ако му харесва да се храни здравословно и да спортува, нека го прави. В противен случай върви срещу себе си и собствените си потребности.

Ако един човек, който цял живот е ял нездравословна храна, заради външен натиск направи опит да промени хранителните си навици, то две седмици ще яде пилешко месо и ще се откаже.

Не е важно дали си отслабнал или имаш плочки на корема, въпросът е да правиш това, което те зарежда и ти носи чувство на щастие и удовлетворение.


Антония КИРИЛОВА