Търсене

Начало Интервю Деян ДЕНЧЕВ, директор на МШ „Илия Бърнев“: Музиката е част от мен, а българският фолклор е уникален
Деян ДЕНЧЕВ, директор на МШ „Илия Бърнев“: Музиката е част от мен, а българският фолклор е уникален
08 June 2018

Деян Денчев е професионален музикант. Завършва специалност „Гъдулка“ в Средното музикално училище с. Широка лъка. Продължава обучението си в Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“, като избира отново музикалното поприще – „Педагогика на обучението по музика. След това придобива магистърска степен във ВСУ „Черноризец Храбър“ – специалност „Сценични изкуства, мениджмънт и продуцентство“.


08_06_2018_dean-1.jpgС лекота му се отдава да свири на четири музикални инструмента – гъдулка, тъпан, цигулка и клавир. Работи и като музикант към Капанския ансамбъл. Освен отличен музикант Деян е и най-добрият майстор на гъдулки у нас. Признанието за това са двете високи отличия за най-добра гъдулка през 2016 и 2017 година, присъдени му от престижни музикални форуми в Трявна и Калофер. От 2016 година е директор на Музикална школа „Илия Бърнев“ към Народно читалище „Развитие 1869:. Негова е идеята за създаване на клас с народни инструменти, за да популяризира фолклорът сред подрастващите. Отдаден на работата си, не жали сили и енергия да запали и поддържа искрата у младите към музиката.


Господин Денчев, представете накратко Музикална школа „Илия Бърнев“ – какви класове поддържа и в какви направления обучава младите таланти на Разград?

Шестдесет и три годишна история, успяла да съхрани и предаде на малки и големи любовта към най-висшето изкуство – музиката. Хиляди деца в този период са били част от школата. Много от тях са преоткрили себе си и музиката е станала неразделна част от тях. Днес над сто деца се обучават в класовете по пиано, китара, цигулка, барабани, поп пеене и в новосъздадените класове по гъдулка, гайда и народно пеене.


08_06_2018_dean-2.jpgКой Ви запали и откри за музиката, имате ли нещо „по наследство“?

Семейството е мястото, където се посяват първите семенца и децата за първи път се срещат с музиката. Моето семейство е музикално, но никой не се е занимавал професионално с музика. Аз избрах този безкраен път и се чувствам щастлив.


Малко са хората, които се ориентират към народните инструменти и фолклора, при Вас това е част от професионалното ви израстване, така ли е?

Българският фолклор е уникален, неописуем с думи. Достатъчно силен, за да говори сам за себе си с музиката и песните. Днес ние живеем във време, което иска да ни направи материалисти, да ни откъсне от духовността и от моралните норми, присъщи за българския народ. Аз и моите колеги от Музикална школа „Илия Бърнев“ не позволяваме това да се случва.


Много инструменти Ви се отдават с лекота, има ли сред тях някой, който Ви е малко повече на сърце и как се случва магията?

Да, свиря на четири инструмента, но гъдулката е тази, с която пораснах, завърших музикалното училище в с. Широка лъка и днес изработвам този може би този най-труден за свирене народен инструмент. Аз и гъдулката сме свързани повече от 35 години. Тя е част от мен и моето семейство.


С какво променихте визията и мисията на школата, след като станахте неин директор?

Аз се чувствам щастлив, защото работя с екип от изключителни професионалисти и личности. Щастлив съм и за това, че моите предшественици са работили всеотдайно за развитието на Музикална школа „Илия Бърнев“. Всички те са успели да привлекат най-добрите професионалисти през годините, да съхранят материалното наследство на школата – инструменти, нотни материали, озвучителна техника. Не на последно място трябва да спомена участието на деца от школата в национални и международни конкурси и в културния живот в нашия град. Днес посоката е същата. Думите невинаги достигат до хората, които трябва да ги чуят. Аз избрах личният пример да бъде моята посока. Всички мои лични постижения като музикант и лютиер са най-добрият пример за децата и тяхното израстване като личности.


Децата в школата по собствено желание ли идват или по-скоро това е решение на родителите им и как работата с музиката ги променя?

Смея да твърдя, че всички деца посещават МШ „Илия Бърнев“ по свое собствено желание, запленени от музиката. Тук те срещат много сродни души, с удоволствие работят в екип и това в голяма степен им помага да се развиват. Ролята на родителите не е второстепенна, защото, както споделих, семейството е основата за всяко начинание.


Имате богато портфолио като школа – много участия и престижни награди от областни, национални и международни конкурси и състезания. Разкажете малко повече за тях.

Акцент в дейността на музикалната школа е подготовката и участието на нашите възпитаници в престижни национални и международни конкурси, в концертни програми и телевизионни формати. Нашите талантливи деца са носители на призови места, както и на Специалните награди от конкурсите „Davorin Jenko“ – Белград, Сърбия, „Perra Piano“ – Истанбул, Турция, „Совшинского“ – Санкт Петербург, Русия, „Musica Clasica“ – Канарски острови, „Орфей в Испания“ – Малага, Испания. Вокалните ни изпълнители са достигали до финалите на телевизионните формати „Големите надежди“ и „Х фактор“. Самостоятелни концертни програми по покана на българи в чужбина наши възпитаници и преподаватели са изнасяли в Дания, Германия, Турция и др. Това е много малка част от постиженията на децата на Музикална школа „Илия Бърнев“. Всяка от тези изяви носи радост, гордост, удовлетворение за нас и за децата.


Казват, че там, където думите не стигат, се появява музиката. На какво учи тя и какви послания излъчва?

Школата и днес дава възможност на всички да се потопят във вълшебния свят на музиката, да се научат да я разбират и обичат, както и да формират добър естетически вкус в себе си, насочен към стойностните постижения в изкуството.

 

 

Д-р Надие КАРАГЬОЗОВА