Търсене

Начало Интервю Даниела КУРТЕВА, директор на ЦПЛР-ЦРД: Успехите не се измерват само в първи места, грамоти и дипломи
Даниела КУРТЕВА, директор на ЦПЛР-ЦРД: Успехите не се измерват само в първи места, грамоти и дипломи
27 June 2018

Даниела Куртева е директор на Център за подкрепа на личностното развитие – Център за работа с деца в Разград от 19 години. Завършила е специалност „История“ във Великотърновския университет „Св.св. Кирил и Методий“ и има 33-годишен педагогически опит. В интервю за „Екип 7“ разказва за мястото и ролята на центъра в извънкласната и извънучилищна възпитателна работа, като част от системата на образованието, за методите на работа и въздействие, за предизвикателствата в ежедневието на педагозите и децата от центъра.



27_06_2018_kurteva-2.jpgКак бихте представили мястото и ролята на Центъра за работа с деца в общата образователна инфраструктура на Разград?

Без излишна скромност мога да кажа, че сме си извоювали място в общата образователна инфраструктура в Разград. Ние сме желан и търсен партньор, работим съвместно с детските градини, основните и средни училища. Партнираме си с държавните и общинските институции, правителствени и неправителствени организации. Работим с всички, с които пресечната ни точка е детето.


Каква дейност развиват школите в центъра?

Дейността на школите в Центъра за работа с деца е разнообразна. Развиваме танцово изкуство – модерен балет, мажоретки, народни танци, улични танци и музикално изкуство – духов оркестър, школа по пиано, школа по китара, клас по поп пеене, вокална група. Имаме школа по приложно изкуство и школа по изобразително изкуство, предлагаме дигитално обучение, езиково обучение и ваканционни клубове. Иска ни се да можем да отговорим и на други интереси на децата, но има субективни и обективни причини, които не ни дават възможност за това.

27_06_2018_kurteva-3.jpg

Как привличате децата и срещате ли подкрепа от страна на родители и учители?

Години наред се трудим усилено Центърът за работа с деца да стане разпознаваем и търсен от децата, родителите и учителите. Стараем се да бъдем полезни, да бъдем в крак с интересите на децата, да канализираме енергията им в полезни дейности. Хубаво е, че и родителите вече разбраха, че свободното време на децата е незаето пространство, в което бързо могат да се настанят множество отрицателни явления. Всяко дете има нужда от своята среда, от мястото където ще се чувства най-пълноценно. Радваме се, че все повече деца намират своето място при нас.

27_06_2018_kurteva-5.jpg

27_06_2018_kurteva.jpgМисията на съвременния учител е да подпомага свободната изява и личностно израстване на децата, как това се случва при Вас?

Подкрепата за личностното развитие на децата ни е заложена от законодателя, не случайно сме Център за подкрепа за личностно развитие. Същността на нашата дейност е точно да насърчаваме желанието на децата за изява, за реализация, да ги стимулиране да развиват талантите си, да им бъдем полезни в общуването и социализацията им.


Името на Вашия Център е свързано с едно от най-талантливите деца на България – музикалното чудо Крисия, носи ли това допълнително самочувствие за всички Вас?

Аз и в други интервюта съм споделяла, че благодарение на Крисия и музикалният й педагог Свилена Дечева институцията ни стана национално и международно известна, но не защото преди това не сме си вършили достатъчно добре работата, а просто защото тази работа е била достояние на по-малко хора. Не мисля, че кой знае колко сме се променили, продължаваме да сме отговорни към това, което правим. За мен здравословното самочувствие е премереното самочувствие. Чудесно е да имаш добра самооценка, но по-ценна е оценката от другите, защото тя би трябвало да служи като коректив.


27_06_2018_kurteva-9.jpgС кои резултати и постижения на вашите възпитаници и педагози се гордеете най-много, те никак не са малко?

Наистина постиженията на нашите възпитаници и педагози са много. Всяка учебна година печелят престижни национални и международни конкурси, но за мен успехите не се измерват само в първи места, грамоти и дипломи. За мен постижение е да спасиш едно дете от меко казано лошия път, по който е тръгнало, като го запалиш по танците. После то да стане хореограф на същия този състав, оставайки в града и в институцията. Изпитвам гордост когато наши възпитаници, връщайки се в Разград от други градове или чужбина, ни посещават. Изпитвам гордост, когато бивши възпитаници си записват вече порасналите деца в педагогическите ни форми. Изпитвам гордост от това, че преди 15 години децата, които се обучаваха при нас, бяха по-малко от 300, а сега са близо 690.


Върху какво най-често акцентирате в ежедневната работа в центъра?

Акцентът при нас наистина пада върху детето. Не можем да си позволим друго, защото по нормативна уредба няма механизъм, който да задължи едно дете да посещава Центъра за работа с деца. Това е дълъг и продължителен процес, който не се случва от днес за утре. Трябва да събереш съмишленици, да изградиш екип, който независимо от разнообразието на дейностите си, да работи не само за себе си, а и за институцията.

Всяка една дейност, която осъществяваме я пречупваме през света на детето, стараем се да се поставим на негово място, да погледнем ситуацията с неговите очи.


Кой е отличителният знак или емблемата на Вашия център?

Това е прекрасният екип от професионалисти, които работят в Центъра за работа с деца.


Надие КАРАГЬОЗОВА