Начало Интервю Фидоси КЕРЧЕВ: Всичко, което свиря, минава през душата ми
Фидоси КЕРЧЕВ: Всичко, което свиря, минава през душата ми
04 January 2019

„Един млад, но натрупал много солидна биография, музикант“ – така диригентът Красен Иванов нарича пианиста Фидоси Керчев. „Щастливи сме, че е от Разград. Доско е един от големите музикални таланти, който ражда нашият град“ – продължи директорът на Разградската филхармония за „Екип 7“.


04_01_2019_fidosi-6.jpg

Александър ХРИСТОВ, композитор:

04_01_2019_alexandar-hristov2.jpgЗапомнящ се концерт, прекрасни изпълнители


Коледният концерт на Разградската филхармония „Проф. Димитър Ненов“ при Театрално-музикалния център на 22 декември 2018 година, с участието на хор „Железни струни“ при НЧ „Развитие 1869“, солист Фидоси Керчев – пиано, беше прекрасен и запомнящ се музикален празник за Разград и разградчани. Във всички изпълнения витаеше духът на Коледа и Европа.

Роберт Шуман е виден представител на немския романтизъм в музиката. Концертът за пиано и оркестър в ла минор, опус 54, беше изпълнен от нашия млад съгражданин Фидоси Керчев. Същият понастоящем се обучава в Меката на клавирното изкуство – Кралската академия в Брюксел, при световноизвестния професор Йохан Шмит.

С изпълнението си Фидоси Керчев категорично защити, че е ярък и изключителен талант, притежаващ прима качества на прецизна брилянтна виртуозност, тънко боравене с динамичните нюанси и романтична лирика в изказа си, така характерни за творчеството на Роберт Шуман.

Фидоси Керчев беше бисиран и буквално затрупан с цветя от почитатели, близки и приятели.

Останалите изпълнения в концерта бяха на хор „Железни струни“, със съпровод на Разградската филхармония, също с диригент Красен Иванов.

Красен Иванов за сетен път се доказа, че е диригент с изключителни възможности: перфектна мануална техника, ясен и отмерен диригентски жест и съумяващ да влезе между редовете в конкретните музикални произведения, с логична интерпретация както при оркестъра, така и при хора.

Хорът изпълни любими и познати коледни песни, но имаше и нови изпълнения: Щедрик – „Популярна Коледна песен“ и Грубер – „Тиха нощ, свята нощ“ в нов аранжимент от Ал.Текелиев. Всички те създадоха предколедна интонационна атмосфера. Ще спомена и това, че хорът се представи подмладен, особено женските партии, което прави и приятно визуално впечатление.

В заключение: Разград и гражданите му трябва да се гордеем, че имаме такива талантливи съграждани като Фидоси Керчев и Красен Иванов.

„Да започнем с Димитър Ненов, нашия патрон – на Филхармонията. След това Разград роди Васко Иванов, който стана концертмайстор на Радио Люксембург. След това се появи цигулар от световна величина – Ваня Миланова. Следващият талант, от когото очакваме много, е Фидоси Керчев. От сърце му пожелавам не само национална известност, защото той вече получава такава, но да получи европейска, а защо не и световна, тъй като той е много талантлив, има всички дадености - не само технически и чисто музикални, а вече и философски навлиза в нещата“ – изтъкна той след концерта малко преди Коледа - на 22 декември, където в препълнената зала на Филхармонията разградската публика имаше удоволствието да се наслади на изпълнението на Фидоси като солист изпълнител на Концерт за пиано и оркестър в ла минор от Роберт Шуман в съвместния му Коледен концерт с Разградска филхармония и хор „Железни струни“ към НЧ „Развитие 1869“. При пълен успех преминаха концертите му в Шумен и Русе.

Въпреки младата си възраст, 20-годишният пианист притежава богата творческа биография. Роден е в Разград на 26 май 1998 г. в семейството на лекари – Евгения и Марин Керчеви. Прощъпалникът на Фидоси в областта на пианото е на 7-годишна възраст в МШ „Илия Бърнев“ към НЧ „Развитие 1869“ при Галина Героева. От 2012 г. постъпва в Националното музикално училище „Л. Пипков“- София, при Любов Шишева. Докато учи там, завършва известната „La Scolia Cantorum“ – Париж, като в три поредни години завоюва „Diplome Superior“ за 2014, ,,Diplome de Virtuosite“ за 2015 , а през 2016 г. – „Diplome de concert“. Завършва Музикалното училище през юни 2017 г. с отличен успех и изнася солов абитуриентски концерт в София и Русе. През 2017 е приет и учи една година в Парижката консерватория CRR при професор Били Ейди, а през 2018 взема изпита и постъпва направо в трети курс в Кралската консерватория в Брюксел, където ще завърши като бакалавър. Учи при световноизвестния професор Йохан Шмит. Неговото намерение е да завърши магистратурата си в същата консерватория.

Фидоси е лауреат не само на национални, но и на международни конкурси. Ето и едни от най-значимите му постижения: първи награди от Международни конкурси „Алберт Русел“ – София, Й. С. Бах – Япония, Grands pris в Международен конкурс „Музиката и земята“ в София; „La muzique et la terre“ /Музиката и земята/ - Париж и др. Бил е солист на Нов симфоничен оркестър – София, Симфоничния оркестър на БНР; на Русенската филхармония, филхармониите в Разград, Шумен, Русе, Видин, Враца, изнасял е клавирни рецитали в Париж, Токио и в София. Носител е на стипендия от Фондация „Петко Стайнов“ за 2015, стипендиант е на Фондация „Америка за България“ и е номиниран за „Кристална лира“ в категория „Млад изпълнител“ през 2016 г. .През 2017 и 2018 Фидоси е посетил летните музикални академии в Малага и Ница и е участвал в заключителните концерти на академиите

04_01_2019_fidosi-3.jpg

Фидоси, в миналото ни интервю - преди четири години, ти каза, че най-големият ти приятел е пианото и че то никога не те предава. Днес то също не те предаде, а те представи като истински виртуоз. Аз следя развитието ти и без да съм много на „ти “ с музиката, установявам, че все повече се усъвършенстваш, като неслучайно завоюваш както национални, така и световни сцени. На какво се дължи това, освен на големия ти труд, разбира се?

На обучението ми тук, в България, на изключителните ми преподаватели, които много ценя. Но определено сега това се дължи на школата, в която съм в момента – в Консерваторията в Брюксел, на преподавателите там. Това е различен начин на работа.


Каква е разликата?

Там се дават повече свобода на изпълнение. Това, което самият изпълнител чувства, да предаде. И след това вече се дават насоки за по-добро изпълнение.


А как си с френския?

Ами много добре. Щом съм учил една година в Парижката консерватория, а и се подготвях още от България.


Бързо ли свикна с чуждата обстановка?

Когато миналата година ми бе първа година - в Париж, ми бе по-трудно, но свикнах. Намерих си бързо приятели. Определено Брюксел е мястото, където съм искал да попадна.


А какво за теб е Разград?

Тук съм роден, тук съм израснал. Винаги ще има нещо, което ще ме връща. Искам да покажа своето развитие на града, откъдето съм тръгнал като музикант /от Музикалната школа и моя педагог Галина Героева/, че съм продължил сериозно напред.


Има ли други българи в Консерваторията в Брюксел?

Само още един, когото тази година приеха. Той свири на виолончело.


А какви са хората там? Има ли завист?

В Брюксел съм срещнал само добри и възпитани хора, които подкрепят другия. Няма хора, които да се дразнят и завиждат. Там е така, че когато някой успява и е много добър, другите се мотивират повече, за да може и те да постигнат повече.


А в България?

Има хора, които ме приемат много добре. Но съм имал най-различни случки на завист - немного приятни. Аз не съм бил никога такъв, никога не съм завиждал. Винаги съм се радвал на успехите на другите. Те са ме стимулирали да бъда все по-добър и по-добър.


Преди предпочиташе руските композитори. Виждам, че има промяна в репертоара ти. Кои са ти предпочитаните композитори?

Да, преди свирех много руски композитори. Но все пак трябва да свиря различни композитори от различни стилове. А и сега, откакто смених мястото, където уча, смених репертоара, промениха ми се вижданията. Мога да кажа, че от доста композитори харесвам много неща, защото всеки един от тях е различен и специален. Предпочитам да свиря Бетовен от класиците, от дълбоките романтици – Брамс, Шуман, Лист и др.


Как се роди идеята за концерта на Шуман - Концерт за пиано и оркестър в ла минор, който представи днес?

Още от малък обичам този Концерт. И решихме да е по Коледа, за да може в тези светли празници всички да се чувстват поздравени.


Какво ще ни споделиш за работата си над него, за преживяванията си, докато го свириш?

Един от най-трудните музикантски концерти. По принцип Шуман е за по-напредналите. Концертът, който свирих, е посветен на Клара Шуман, съпругата му, в която по-късно се влюбва и Брамс. Шуман е казал на Клара, че чрез този концерт изразява своята любов към нея. Тя е първата, която го изпълнява. И като зная тази история - за голямата им любов, свирейки концерта, го усещам по различен начин. Музиката преминава през мен.

 

 

Да, усеща се. Ние и преди си говорехме, че ти съпреживяваш всичко, което свириш, с цялото си същество.

Обичам музиката. Всяко нещо, което свиря, минава през душата ми.


По реакцията на публиката се усети огромното въздействие, което имаше върху нея, Прави впечатление непосредственото ти общуване с нея след концерта. Не стоиш на дистанция. Какво мислиш за връзката с публиката?

Винаги се чувствам прекрасно, когато има много хора, които ме слушат и са щастливи от музиката, която изпълнявам и от начина, по който я изпълнявам. Защото за мен е много важно да има връзка между изпълнителя и публиката. Ако публиката те хареса, значи си успял да я докоснеш с музиката.


Говорили сме си, че на младите хора у нас не им се слуша класическа музика. Как е в другите държави?

Навсякъде е така. Има млади, които слушат такава музика, но те, за съжаление, са малко. Това е най-качествената музика. Много музиканти се опитват да привлекат младите по най-различни начини. Но е много трудно, защото се популяризира друг тип музика, разпространява се по медиите. Класическата музика си има само определена аудитория.


Какви са ти мечтите?

Откакто се занимавам с музика, имам големи мечти. Мечтата ми е да имам кариера като солист изпълнител не само в България, но по възможност по целия свят.

 

 

Веселина ЙОТОВА