Търсене

Начало Искам думата Съсипват Разградската филхармония?
Съсипват Разградската филхармония?
20 March 2019

Имаше един филм „Ликвидаторът“ - фирма, която иска да намали разходите за заплати, наема външно лице на ръководна длъжност. Новият човек няма емоционални връзки с мястото и с хората и им прилага унижения и тормоз, докато нужният процент служители напуснат.


В понеделник узнахме, че ръководителят на Филхармонията Красен Иванов се пенсионира преждевременно, при условие, че законодателството му дава право да работи още години. Той отказа коментар и се позова на лични причини.

Междувременно Филхармонията се беше сдобила с още един диригент, назначен на пълен щат – Левон Манукян /по информация от вътрешни източници, в сайта на Театрално-музикалния център все още Манукян не фигурира като диригент/.

Последният концерт, който маестро Красен Иванов дирижира преди да вземе това решение, ще се запомни с това, че публиката беше двойно повече от местата в залата и се внасяха допълнителни столове.

Каква публика ще влиза във Филхармонията оттук нататък, ще следим отблизо, както проследихме какво се случи с Разградския театър в последните 10 години. И като стана дума за театрални неща, ето го най-лошият възможен сценарий:

1. Назначава се ръководител, който няма нищо общо с Разград.

2. Създават се толкова унизителни и тежки условия за работа, че местните творци оредяват.

3. Местната публика бива прогонена с лековати и скучни спектакли много под нейното ниво.

4. Столетната културна институция се превръща в сцена за гостуващи халтурки.

„Публиката да не бъде подценявана и третирана като неграмотна“ – предупреди някогашният драматург на Разградския театър Дулинко Дулев преди време.

Разбира се, не всеки приходящ /актьор, режисьор или музикант/ е „ликвидатор“, затова нека да си спомним какво каза за „Екип 7“ Косьо Станев на 13 януари 2010 година, когато си тръгваше от Разград и от поста директор на театъра: „В момента трупата се състои от почти същите хора, които заварих преди 12 години, но сега те са вече други, защото минаха през катарзиса на такива спектакли като: „Януари“, „В полите на Витоша“, „Църква за вълци“, „Йерма“, „Ревека“, „Кръстопът под наем“, „Врата до пътя“, „Евридика“, „Лоренцачо“ и „Железният светилник“.

За контраст на сериозните заглавия, поставяни от предшественика му, тогавашният нов директор на театъра Неделчо Стойчев-Дежо започна с комедията„Безумна нощ“, в която играеше главната роля, а завърши мандата си при силно редуцирана театрална трупа. Тогава, в началото на работата му, отново колегата Дулинко Дулев си направи каламбур със заглавието „Безумна нощ“ и отправи предупреждението /1 февруари 2010/: „След безумната нощ да разчитаме на умния ден: смятаме, че никога не е излишно да поканиш в салона си и „по-масовата“ публика, която също има своето желание за развлечение, за култура и образование. Стига тя да не бъде подценявана и, не дай си, боже, да бъде наричана „неграмотна“!

Видяхме какво стана и с театралната публика, и с трупата. Някой иска ли да си направи каламбур със заглавието „Ти кой си?“ - първият спектакъл, поставен от Тодор Мадолев, настоящ директор на Театрално музикалния център /обединението на двата театъра с Филхармонията/. В нея новият тогава театрален директор отново игра главната роля, но вече не се нуждаеше от разградските актьори. Единствените разградски творци на сцената тогава бяха диригентът и музиканти от Филхармонията.

А сега накъде?


Даниела НЕДЕЛЧЕВА


Бележка на редакцията


Публикуваният материал е дискусионен – не просто защото става дума за творчески индивидуалности и гледни точки, за културно-концептуални критерии и различия, а защото за пореден път се поставя един изключително важен въпрос за Разград въпрос – съществуването и бъдещето на Филхармонията.

Тази културна институция не е просто един оркестър или един от многото оркестри, съществували в Разград. Тя е е лице на града, част от културната и въобще историческата идентичност и памет на града. Очевидно е, че има проблем - Разград е малък град, културната общност е малка и това бързо се усеща. Ето защо предлагаме широка дискусия по повдигнатите от авторката въпроси, очакваме и общинското ръководство да сподели своето виждане.